Kunst in de uitvaart

Een keuze maken tussen cremeren, begraven of tegenwoordig resomeren is een van de meest lastigste keuzes om te maken. Zeker als je hier zelf niet over uit bent of als jouw dierbare voor het overlijden geen keuze heeft gemaakt.  

Keuze asbestemming

Een aantal maanden geleden schreef ik een blog over “Glasblazen, Urnament, sieraad of het Comomeer?” waarin ik uitleg geef wat voor keuzes er zijn om as van jouw dierbare een mooie plek te geven. Een blog waar ik veel positieve reacties op kreeg, omdat (gelukkig) de meesten hier nog nooit over na hebben hoeven denken. Toch is het fijn om op een luchtige manier te kunnen lezen wat er mogelijk is. 

Wat de meeste mensen niet doen is zoeken naar een passende asbestemming voor jouzelf of voor jouw dierbare, omdat dit niet een van de dingen is waar je op je vrije dag naar kijkt. Maar, waarom zou je wel lang zoeken naar een perfecte auto waar je een aantal jaar in rijdt en niet naar een perfecte vorm van asbestemming als dat voor eeuwig is? 

Kunst en uitvaart

Een trend in opkomst is kunst. Een schilderij met as erin verwerkt, een ring dat niet meer lijkt op een ring waarvan iedereen ziet dat er as inzit, een waxinelichtje waar as in is geblazen, een uniek houten object waar een naam op geschreven kan worden, een ledikant lakentje voor een kindje dat hier niet meer schijnt, een beschilderd knuffelkeitje en ga zo maar door. Er zijn ontzettend veel prachtige, unieke en creatieve vormen van asbestemming. Je zou bijna zeggen, voor ieder wat wils, ook al klinkt dat erg vreemd bij dit onderwerp. 

Vaak zie je ook dat uniekere vormen van asbestemming niet per se worden gepromoot, in de goede zin van het woord. Maar, waarom niet? Tegenwoordig zijn er best veel kunstenaars, keramisten, houtbewerkers en glasblazers die met veel passie, liefde en aandacht de mooiste creaties ontwerpen en maken. Zij kunnen een mooie bijdrage leveren aan het verbreden van het productassortiment van de uitvaartbranche. 

Een aantal voorbeelden zijn hieronder te zien. 

Lakentje bedrukt met persoonlijke tekst.

Internet

De producten van kunstenaars, keramisten, houtbewerkers of glasblazers komen niet van de grote leveranciers vandaan, maar van de kleine ondernemingen. Als je intypt op Google vormen van asbestemming, zullen deze unieke producten dan ook niet hoog in de zoekresultaten verschijnen. Vaak is dat het geval omdat zij liever bezig zijn met de producten dan de producten onder de aandacht te brengen bij de mensen. Supermooi om te zien dat www.gedenkwebshop.nl juist aandacht geeft aan de producten van die unieke, kleine ondernemers. 

De keuze

Het kiezen van een passende vorm voor asbestemming hoeft niet direct. Neem de tijd, wnat die tijd is er. Misschien zie je nu iets waarvan jij denkt, dit is het. Schrijf het op of koop het alvast. Zo maak jij jouw eigen keuze en weten jouw nabestaande(n) dat zij daar in ieder geval geen keuze over hoeven te maken. Er moeten tenslotte al genoeg keuzes gemaakt worden. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *